Wednesday, December 26, 2012

Fokus

Assalamualaikum..

peperiksaan untuk tahun akhir dah tiba.. 4hb januari start exam.. paper business intelligent first.. 22hb januari pulak presentation final year project.. semoga aku dapat hadapi semua ni dengan selamat dan dengan jayanya..

azam untuk tahun baru kena fikir.. azam yang aku rasa akan dijadikan sepanjang hidup aku.. aku nak fokus pada kehidupan aku terhadap Allah tuhanku.. semuanya aku nak jadikan kerana Allah.. makan.. minum.. berak.. kencing.. kawen... bekerja.. semuanya lah.. start dari aku menulis ni.. aku nak buat semua tu.. dah aku nekad..

duit simpanan untuk beli kereta agak berkurangan.. sebab ada kejadian sikit sabtu lepas.. masa nak ke kenduri membe di melaka.. tapi takpe.. ada hikmah yang Allah bagi.. aku percaya semua tu.. tapi kena kumpul semula la jugak.. heh..

lepas ni.. kalau ada kengkawan yang mengajak ke arah maksiat.. ke arah zina.. ke arah ape ape yang aku rasa boleh menggugat syafaat Allah time mati nanti.. aku akan ignore.. sebab nasihat tak jadi.. jadi.. ignore is the best method sekarang..

2013.. dah kena start fikir pasal perkahwinan.. sebab nak ikut cara hidup rasulullah yang juga berkahwin.. dan untuk melengkapi fitrah dan keinginan manusia yang inginkan pasangan dari kalangan manusia juga.. jadi kena fikir.. kena kumpul duit.. tapi sementara kumpul duit tu.. sementara kumpul ilmu dan amal.. kena jauhi segala perbuatan yang bakal menjahanamkan iman.. menjahanamkan ilmu dan akhlak.. segala zina.. dari sekecil kecil zina hati.. sehingga berzina yang sebesar besar zina.. kena jauhi.. biar la org kata aku kolot ke.. org kata aku ni ape ke.. aku akan jauhi..

aku akan layan je kawan kawan.. tapi dengan penuh strict la.. aku tak nak la sampai putus membe.. tapi Allah lagi utama.. kalau orang sekeliling aku tak leh nak terima aku utamakan Allah dari ajakan ajakan dorg.. silalah berambus dari hidup aku.. aku lagi suka mengejar perhatian Allah.. dan aku berharap bakal isteri aku juga ialah orang yang mengejar perhatian Allah.. bukan nak sangat perhatian manusia.. kalau pesen nak kejar perhatian manusia.. sila lah berambus..

aku dah nekad untuk mulakan kehidupan sebagai orang yang bekerja sepenuhnya.. dah tak lama.. lagi beberapa hari aje.. tak sampai pun dua bulan.. sebulan aje lagi.. aku akan mulakan kehidupan sebagai pekerja sepenuh masa.. jadi.. itu lah masa untuk aku capai cita cita aku.. nak bukak kompeni.. pindah rumah sendiri.. sewa pun xpe lah dulu.. belajar semua ilmu yang aku terlepas sebab sibuk sangat dengan assignment.. ilmu agama terutamanya..

tujuan buat mende mende dekat atas tu bukan sebab aku nak sekat atau halang sesape.. aku cuma nak ke arah kehidupan yang lagi baik.. ape yang aku janjikan.. aku cakap.. akan aku kotakan.. cuma sekarang ni.. aku kena ubah cara hidup aku.. itu aje.. totally ubah.. 180 darjah ubah..

lagipun.. ada org ckp dkt aku.. bila aku terfikir je untuk berkahwin.. maknanya itu lah hint utk aku berubah.. demi zuriat dan masa depan keturunan aku.. sama ada untuk aku bentuk anak anak aku nanti jadi setan atau jadi ahli syurga.. bila aku nak kawen.. it is not for me.. it is for the future of my children..

ok lah.. aku nak sambung main game.. hehe.. esok nak hantar final draft untuk final year project dekat SV n examiner..

bye bye..

1 comment:

archie said...

ma'ataufiq wannajah pak cik. >.<"