Thursday, October 11, 2012

Noktah!

Assalamualaikum..

lama tak menulis,  alhamdulillah..ada peluang..

kebelakangan ni, keje banyak sangat, dari keje opis, keje sekolah, keje luar opis, ada beberapa projek nak kena siapkan.. dekat opis aku sekarang ni tak tulis kod untuk sistem sepenuhnya dah, cuma fasa kemaskini sikit sikit, bila client mintak maintenance, ubah sikit, buang sikit, time tu la baru aku ada keje, tapi biasa lah kalau projek yang ramai user, memang sentiasa ada perubahan, jadi sentiasa ada keje, heh...

projek sendiri pulak ada 4 yang dalam senarai, satu on going dan dah nak siap, lagi dua aku hold dulu, projek panching pun aku hold dulu rasanya.. senyap je mamat panching ni.. heh.. tapi syukur lah.. ada rezeki lebih, dari duduk je melangut tunggu gaji, gile tak berkembang.. hehe..

tapi ape yang aku syukur sangat ialah bila aku bole maintain waktu waktu aku pegi jemaah dekat masjid, tapi tak la full .. subuh paling susah :((.. itu kekadang nak gajah.. nak dinosaur baru nak bangun.. haish.. aku cakap ni bukan ape.. aku dulu susah betol nak tergerak hati ke masjid, banyak masa dengan manusia, banyak masa dengan dunia.. macam ape tah.. tapi alhamdulillah la sekarang.. aku syukur sangat sangat, semoga aku istiqamah dengan aktiviti sekarang.. atau sentiasa upgrade je.. tak nak la downgrade..

semalam masa melepak dekat masjid lepas maghrib, borak borak dengan brader kopiah hijau.. seronok.. cara dia cakap.. cara dia interaksi, banyak pengalaman dia.. satu mende yang aku semat dalam kepala ialah bila dia cakap..

"bila kita kapel, ada kawan rapat perempuan, banyak interaksi dengan perempuan bukan mahram, tak kisah la online ke, realiti ke, kita akan jadi susah nak jumpa jalan ketenangan.. sebab fitrah lelaki tu bernafsu terhadap perempuan.. abang bukan nak halang berkawan.. tapi berkawan tu cukup lah sekadar kenalan saje, jangan sampai bagi ada masa untuk interaksi lebih, cukup sekadar yang perlu..

abang dulu, pegi masjid, buat ape ape kebaikan, bagitau makwe, jadi tak ikhlas langsung perbuatan tu. tapi alhamdulillah bila putus, abang cari Allah, dan Allah terima abang. dia bagi abang paham agama, dan sekarang, abang dah kawen dah.. dengan orang yang alhamdulillah baik sangat agamanya.. ko ada berkenan sape sape ke.. umur dah 26 kan? abang ada adik perempuan.. nak kenal?"

ayat yang last tu yang aku memang gelak gila gila masa borak dengan brader tu.. sebab memang selalu jumpa time maghrib isyak dekat masjid ni.. jadi dah agak rapat.. tapi aku tau abang tu bergurau.. lagipun aku pun tak nak.. heh.. tak nak lah kenal kenal sesape atau ada perasaan dekat sesape time aku sendiri tak mampu nak bagi masa untuk Allah..

nanti lah.. bab kahwin aku nak tunggu habis belajar dulu.. dengan gaji part time ni.. menyimpan pun tak sebanyak mane.. paling banyak bole simpan rm500 aje.. tunggu lah kalau dah gaji full time nanti.. bole simpan banyak sikit.. dah cukup duit.. dan pada masa yang sama.. aku nak kumpul ilmu dan buat amal sebanyak mungkin.. bekal akhirat memang tak cukup lagi.. tak tau la bila nak cukup.. deng~

2014 lah kot.. aku akan pergi meminang orang yang aku suka.. kalau di tolak.. cari lain aje.. aku serah pada Allah.. aku malas nak ada hubungan dengan sesape.. cukup sekadar kenalan .. lain lain hal.. aku serah pada Allah..sebab cuma Dia aje yang tau sape bakal isteri aku..

jadi sekarang ni aku nak fokus pada agama, aku nak paham agama aku sendiri, nak merasa nikmat iman , melakukan amal kerana Allah.. indah oh perasaan bila ko buat sesuatu kerana Allah..

No comments: